Neem hier contact op
Misverstanden en voordelen van importauto’s
Importauto’s: je hoort er van alles over. In dit artikel deel ik feiten, mijn eigen ervaringen en onderzoek over uit Duitsland geïmporteerde auto’s.
Misverstanden

Veelvoorkomende zorgen van kopers over import zijn de kilometerstanden en het schadeverleden. Schadeverleden laat ik voor nu buiten beschouwing, daar wordt wellicht een apart uitgebreid artikel over gepubliceerd. De zorgen over teruggedraaide kilometerstanden is terecht blijkt uit verschillende artikelen. Maar het zit anders dan je denkt. Duitse auto’s worden vaak eerlijk aangeboden. De fraude vindt vaak plaats na aankoop door Nederlandse handelaren. Ergens is dit natuurlijk een geruststelling, want met goed onderzoek naar jouw verkoper kun je het e.e.a. uitsluiten. Hieronder vind je tips zodat jij meer zekerheid hebt over de daadwerkelijke kilometerstand. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 21,6% van de geïmporteerde auto’s de kilometerstand is teruggedraaid op moment van verkoop. Dit percentage ligt fors hoger dan bij origineel Nederlandse auto’s. En dat komt doordat het achteraf moeilijk te achterhalen is welke kilometerstand de auto in Duitsland had. Zij hebben nog geen evengoed werkend systeem als bij ons de NAP-check. Sinds 2018 is het registratiesysteem in Duitsland langzaam verbeterd.
Tip: een simpele, maar effectieve manier om meer zekerheid te krijgen over de kilometerstand is door de oorspronkelijke advertentie en aankoopbewijs waarop de kilometerstand staat, op te vragen. Zelf maak ik altijd screenshots van de advertentiefoto’s en expliciet van het dashboard met huidige kilometerstand. Dat geeft jou als koper extra vertrouwen en eerlijk? Het voelt voor mij als verkoper ook gewoon beter.
Duitse auto’s luxer uitgerust? Dat is echt een fabel.
Dit vind ik persoonlijk een interessant onderwerp. Je hoort namelijk vaak: “Duitse auto’s zijn completer!” In Nederland werken we veel met vaste pakketten. Denk aan climate control, stuurbediening en bijvoorbeeld bij Audi S-Line die als één geheel geleverd wordt. Dat maakt het overzichtelijk: vink je een pakket aan, dan weet je wat je krijgt.
In Duitsland werkt dat totaal anders. Auto’s worden daar vaak volledig à la carte samengesteld. Dat betekent dat een Audi met een S-Line exterieur, panoramadak en stuurbediening van buiten sportief oogt, maar van binnen alsnog kan zijn uitgerust met standaard stoelen en houten sierlijsten. Het ziet er dan mooi uit op de foto’s, maar vaak is dat niet wat de Nederlandse koper en jij wilt! Bij import is het cruciaal om elk detail te checken, anders mis je zomaar essentiële comfortopties. Maar één optie die echt vaak mist springt er toch met kop en schouder bovenuit!
Alweer vier jaar geleden importeerde het bedrijf waar ik werkte een schitterende Volkswagen T-Cross R-Line uit Duitsland. Alles erop en eraan: stoelverwarming, panorama dak, digitale cockpit, kortom fantastische uitvoering. Ik leverde hem af aan mijn tevreden klant… tot hij een dag later belde:
“Er zit geen cruisecontrol op“
Mijn eerste reactie? “Jawel, dat moet er op zitten, kom maar even langs dan zoeken we samen de knop.” Nou goed, de klant komt langs en wat blijkt. Hij had gelijk! Alles aanwezig… behalve die ene knop.
Deze ervaring bevestigde nogmaals wat ik inmiddels weet: Duitse auto’s zijn niet automatische luxer. En het geval van zonet is geen uitzondering, Duitse auto’s missen vaak cruisecontrol. Je zou toch denken met al die lange stukken op de Autobahn dat dit een must-have is, maar ik heb wel eens gehoord dat door de snelheid variatie op de Autobahn het bijna geen nut heeft, wie zal het zeggen. Vink deze optie in ieder geval altijd aan als je deze wilt en zoekt op Duitse advertentiesites.
O en de klant? Daar hebben we netjes achteraf cruisecontrol voor ingebouwd, die optie mag natuurlijk niet ontbreken. Klant blij en ik een ervaring rijker.
Nu we een aantal misverstanden hebben besproken… over op de voordelen!
Technische en optische staat
Duitse auto’s staan bekend om hun nette onderhoud en betrouwbaarheid. Dat is niet alleen een aanname, er zit ook een logische reden achter. Voornamelijk komt dit door de strenge TÜV-keuring (Duitse variant apk). Veel last minute wijzigingen worden niet snel goedkoper toegelaten. Hierdoor gaan oudere auto’s vaak pas door de keuring als ze echt tiptop in orde zijn.

Ook het grootst aanpakken van aanpassingen en tunen is niet zomaar toegelaten waardoor je als koper minder kans hebt op verrassingen. Uit eigen ervaring zie ik bovendien dat veel Duitse auto’s netter zijn: minder krassen (soms wel meer steenslag door hogere snelheden), minder schade en interieur is meestal goed verzorgd. De auto-industrie zit immers diep in de cultuur.
Duitsland is uiteraard ook een groot land, wat vaak betekent dat er langere afstanden afgelegd worden. Motoren die veel kilometers maken op constante snelheid en bedrijfstemperatuur slijten minder hard dan motoren die vooral korte ritjes maken. Dit zorgt voor een gezondere aandrijflijn. En het af en toe stevig door trekken op de Autobahn is ook niet verkeerd: dit helpt roetophoping te verminderen en het uitlaatsysteem schoon te houden. Wat vervelend!
Aanschafwaarde
Wordt het importeren de laatste jaren minder interessant? Ja en nee! Prijsverschillen met Nederland zijn kleiner dan vroeger, zeker bij oude auto’s.
Maar dit was een voordeel toch? Absoluut! Kijk je naar nieuwere modellen, dan valt er nog steeds veel voordeel te behalen. Vooral bij jong gebruikte auto’s met een hoge cataloguswaarde is het verschil soms nog fors inclusief BPM, die er via import bijkomt. Het aanbod is groter en de concurrentie stevig. Daardoor liggen de prijzen gemiddeld wat lager, zeker bij de zakelijke voorwaarden. Dat maakt het voor ondernemers extra interessant om via import te kopen.
Als je weet waar je moet zoeken en je houdt rekening met transport, invoerrechten, BPM en keuringen dan is importeren als particulier bij veel modellen ook nog steeds interessant.
Hoe belangrijk vinden de mensen zelf de herkomst van een auto?
Onlangs hield ik een kleine opiniepeiling via LinkedIn om te peilen hoe mensen denken over de herkomst van een auto. De uitkomst was duidelijk:
- 77% gaf aan: dat voor hen de herkomst niet uit maakt
- 23% gaf aan: liever origineel Nederlands
Hoewel het een kleine steekproef was, geeft het toch een mooi beeld wat mensen vinden.
Tot slot
Vond je dit een interessant artikel? Deel het gerust met anderen en laat in de reacties weten wat jouw mening is. Heb je suggesties voor een volgend onderwerp. Laat ook dat vooral weten! Binnenkort verschijnt er weer een nieuw artikel.
Ben jij een dealer en zoek je de optimale voorraad? Neem gerust contact op ik kom graag bij je langs in de showroom om de diensten te bespreken.
Bij AMD-Automotive staan drie dingen centraal:
- Kwaliteit
- Snelheid
- Vertrouwen
In de video hieronder vertel ik meer over hoe wij bij AMD-Automotive te werk gaan en wat je kunt verwachten bij b2b Voorraad Inkoop of ga naar: https://amd-automotive.nl/voor-bedrijven/.
Bronnen:
- Diverse artikelen reddit.com
- Diverse artikelen aftersalesmagazine.nl
- Diverse artikelen autoverleden.nl
- Eenvandaag.avrotros.nl
- Onderzoek informatie via aanpaktellerfraude.nl
- Diverse artikelen kilometerfraude op thelocal.de